Пам’ятка перед сповіддю та причастям

Вимоги підготовки до Святого Причастя визначаються для кожного віруючого церковними постановами і нормами, які застосовуються духівником з урахуванням регулярності та частоти підходу до Святих Таїн, духовного, морального і тілесного стану, зовнішніх обставин життя, наприклад, таких як зайнятість, обтяженість турботами про ближніх тощо. Метою підготовки є не зовнішнє виконання формальних умов, але набуття покаянного стану душі, прощення образ і примирення з ближніми, бажання з’єднання з Христом в Святих Тайнах. Піст і молитва покликані допомогти, тим хто готується до Причастя, в набутті цього внутрішнього стану.

  1. Підготовчий піст

Хто причащається раз в рік – один тиждень перед цим,  рідше ніж раз в місяць – три дні, один або два рази на місяць – один день перед, щотижня – без посту накануні (при умові тримання середи і п’ятниці круглий рік та постів багатоденних).

Послаблення: при гострих або хронічних захворюваннях, що вимагають особливого режиму харчування; для жінок при вагітності і годуванні; для християн, які на тимчасовій або постійній основі перебувають у військових підрозділах, лікарнях, інтернатах, спецшколах.

  1. Євхаристичний піст

Повне утримання від їжі і пиття з півночі до Святого Причастя. Утримання від подружнього спілкування напередодні Причастя.

Не відноситься: до дітей нижче трьох років, а також до осіб, які страждають на важкі гострі або хронічні захворювання, які передбачають не опускаючий прийом ліків або їжі (наприклад, цукровий діабет), до вмираючих.

У випадку здійснення Божественної Літургії вночі (наприклад, на Пасху) – рекомендовано не менше 6 годин, але ніяк після півночі.

Утримання від куріння з півночі, а по можливості – і з вечора напередодні Причастя.

До семирічного віку дитина повинна твердо звикнути причащатися натщесерце і прочитувати молитви до Святого Причастя, зміст і обсяг яких визначаються батьками відповідно до віку, духовного і інтелектуального розвитку дитини.

  1. Молитовне правило

Підготовка до Причастя полягає в більш частому відвідуванні церковних богослужінь, а також у звершенні молитовного правила.

Загальна практика: Послідування до Святого Причастя, що складається з відповідного канону і молитов. Молитовне правило зазвичай включає в себе також канони Спасителю, Божої Матері, Ангелу Хранителю. Після закінчення Божественної літургії християнин повинен вислухати в храмі або прочитати вдома подячні молитви після Святого Причастя. З благословення духівника визначається молитовне правило по відношенні до початківців, а також дітей і хворих.

  1. Богослужіння

Літургія є вершина всього богослужбового кола, присутність на випереджають її службах: вечірні і утрені (або всеношній), є важливою частиною підготовки до прийняття Святих Тіла і Крові Христових.

Загальна практика: зневагою до Таїнства Тіла і Крові Христових є запізнення на Божественну літургію, особливо після читання апостола і Євангелія. В цьому випадку священик може прийняти рішення не допустити людину до Святої Чаші. Виняток: для людей з обмеженими фізичними можливостями, матерів-годувальниць, дітей і супроводжуючих їх дорослих.

  1. Покаяння

Загальна практика: той, хто готується до Святого Причастя здійснює іспит своєї совісті, яка передбачає щире каяття в гріхах і відкриття їх перед священиком в Таїнстві Покаяння. До сповіді бажано приступати переважно з вечора або до початку Божественної літургії.

Виняток: діти до усвідомлення гріхів (загальна практика до 7 років).

В окремих випадках духівник може благословити мирян долучатися Тіла і Крові Христових кілька разів протягом одного тижня (наприклад, на Страсному і Світлому тижні) або щонеділі без попередньої сповіді перед кожним причастям, крім ситуацій, коли бажаючий причаститися має смертний гріх чи відчуває  потребу в сповіді. У випадку регулярного причастя  рекомендується щомісячна сповідь.

На сповіді особливу роль відіграє щирість і розуміння розкаяння. Зокрема, це стосується церковності: є гріхи, що позбавляють  нас участі в Церкві. Крім смертних, з якими неможливе благодатне життя з Богом, є гріхи проти Церкви, які відлучають від неї. Це пропуск без поважних причин трьох підряд недільних Літургій, а також недотримання посту в середи і п’ятниці цілого року (окрім спеціальних тижнів –  загальниць) та Великого посту.

  1. Перешкоди до Причастя

Неприпустимо причащатися в стані нерозкаяних смертних гріхів, озлобленості, гніву, при наявності важких невисповіданих гріхів або непрощені образ.

У стані жіночої нечистоти. Виняток: у разі смертної небезпеки, а також коли кровотеча продовжується тривалий час у зв’язку з хронічним або гострим захворюванням.

Перебувають в блудному співжитті (незареєстрований шлюб). Крім випадку неминучості цього, наприклад,  коли особи проживають спільно тривалий час, нерідко мають спільних дітей, але не перебувають у зареєстрованому шлюбі, причому одна зі сторін не бажає ні реєструвати відносини, ні вінчатися. Духівник може допустити до Причастя ту сторону, яка усвідомлює гріховність такого співжиття і прагне укласти законний шлюб. Інша ситуація, коли через борги одного з подружжя видимо розривається шлюб або не укладається шлюб.

(813)

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *